Školka je pro malé dítě opravdu velká výzva. Proto se velmi často stává, že po prvních několika dnech prcek doma zapřísahá rodiče, aby ho tam už nepouštěli, že bude strašně hodný, jen pokud ho nechají doma. Proto je lepší dítě na tuto významnou změnu postupně připravit ještě před tím, než do školky půjde.
1. dítě, které jde do školky asi nejvíce postrádá blízkost rodičů. Je to přitom věc, na kterou ho lze celkem snadno připravit tím, že ho budeme často dávat k babičce, dědečkovi, necháme občas pohlídat kamarádce apod. Když bude zvyklé na to, že vše může fungovat i bez maminky a tatínka a že ti, se stejně dříve nebo později objeví, tak první dny ve školce snese výrazně lépe.
2. další významný moment, na který musíme dítě, co jde do školky připravit, je přítomnost velkého množství cizích dětí. To jde také trénovat celkem snadno. Bereme ho často na hřiště a necháváme si hrát s vrstevníky. Také je užitečné pořádat různé společné výlety či procházky s větší skupinou podobně starých kamarádů. Pokud možno jednou za čas dovolme, aby naše dítě navštěvovali jeho kamarádi a také aby ono navštěvovalo je.
3. podporujme u dítěte samostatnost. Mnoho problémů ve školce vychází z toho, že po mrňousovi někdo chce to, co za něj doma dělali maminka s tatínkem. Naučme ho základům hygieny, na záchod by mělo chodit také samo, pokud možno ho už nekrmme a když zvládne oblékání, tak je to naprosto dokonalé. Při učení samostatnosti by se rodiče měli obrnit trpělivostí. Musíme si pamatovat, že mrňous není tak šikovný jak my a vše mu trvá. Nedělá to schválně, proto určitě na něj nesmíme křičet, případnou pomoc omezujme na minimum a postupně mu úplně přestaňme pomáhat.
4. aby dítě bylo ve školce spokojené, mělo by také umět jednoznačně mluvit o tom, co chce či potřebuje. Potíže vznikají často tak, že robě jen mlčí a neřekne paní učitelce, že má hlad, chce se mu na záchod a nebo ho například bolí hlava či v krku. A pak si stěžuje rodičům, že bylo hladové, počůralo se a nebo je nemocné a všichni to ignorovali.
5. našeho potomka připravíme na klidný pobyt ve školce i tím, že mu dopřejeme co nejbohatší program. Mnohem lépe přechod do cizího prostředí plného nezvyklých aktivit zvládají ty děti, které často chodí na různé zajímavé výlety, doma hrají spoustu her a rodiče jim pravidelně vymýšlí bohatý program.